Het leuke aan concept art is dat er verschillende variaties gemaakt moeten worden om voor de personages, assets en landschappen een vorm te vinden die helemaal bij elkaar hoort. Ik vind het fijn om mee te denken over de geschiedenis en toekomst van de wereld die gecreëerd wordt. Hoe ziet dat er allemaal uit?
Character design
Het liefst ben ik met karakters bezig. Hoe maken we er een uniek karakter van? Ik hou ervan om na te denken over allerlei aspecten van het personage zoals de manier waarop het aan eten komt. Vangt het andere wezens, of is het zelf ook een prooidier? Hoe verdedigt het zichzelf? Is er een symbiose met een andere levensvorm?
Hoe je het karakter herkent in verschillende omgevingen
Een sterk silhouet stel ik samen in Adobe Illustrator door verschillende basisvormen en associaties met de eigenschappen te koppelen. Dan een heleboel verschillende versies maken en uiteindelijk een aantal kiezen om overheen te schetsen.
Ik kan in deze fase heel snel lekker veel verschillende varianten maken. Misschien is dit wel een van mijn favoriete momenten in het proces omdat er zo veel mogelijkheden uitgeprobeerd kunnen worden.
Manieren van tekenen en stijl
Ik teken digitaal of op papier. Dat hangt af van de uiteindelijke vorm waar de concepten in gebruikt worden. Voor een game, animatie of andere vorm waar de karakters vanuit alle kanten worden bekeken, kan ik schetsen in 3D. Ik gebruik Blender 3D of Nomad voor de iPad om snel een grove vorm te sculpten. Dat is handig voor mezelf en eventueel voor een 3D Artist die het ontwerp dan helemaal netjes kan uitwerken. Maar zelf ben ik gespecialiseerd in 2D tekeningen. Ik kan de ontwerpen opknippen en geschikt maken voor animatie. Ik heb ervaring met After Effects en ik maak graag walkcycles in Photoshop en Procreate. Maar het echte riggen en animeren laat ik graag aan een specialist over.
Het liefst teken ik in een realistische cartoon stijl.
Voor concept art kan ik ook tekeningen maken van een bestaande situatie. Zoals hier van Afrikaanse olifanten bij hun geliefde Baobap boom. De tekstuur van de bomen en olifanten was een uitdaging om te pakken te krijgen.
Gebruikte software is Adobe Photoshop.
Gameskool
Voor gameskool heb ik allerlei oefeningen en lessen gemaakt over 2D game art. De lessen waren met name bedoeld voor amateur tekenaars die een spel wilden maken.
Hieronder is een video over de grootte van het hoofd van je game karakters en hoe dat de uitstraling van je getekende karakter kan beïnvloeden.
Game jam
Voor een game jam heb ik concept art gemaakt voor een survival game. In een weekend heb ik de tekeningen gemaakt die voor een snelle visualisatie in de game werden gebruikt.
De game gaat over dieren die transformeren in kwaadaardige monsters. Je moet uitvogelen hoe dat komt en de dieren weer genezen. Dat wordt steeds moeilijker omdat gecorrumpeerde dieren je aanvallen.